Hämeenlinnan uimahallia voi luonnehtia tyypilliseksi suomalaiseksi uimahalliksi. Uimahalli on rakennettu 1976 ja laajennettu sekä peruskorjattu 2000-luvun alussa. Se on keskisuuren kaupungin suosituin liikuntapaikka sekä ainoa uimahalli. Uimahalli on kaupungin omistama ja sen lipunmyynti sekä kahvilapalvelut on ulkoistettu yksityiselle toimijalle (TG Klubben Oy vuodesta 2017 lähtien) kilpailutuksen perusteella. Uimahallissa on n. 250 000 kävijää vuodessa.

”Olemme ensisijaisesti asiakaspalvelijoita uimahallin kävijöille, toissijaisesti kahvilatyöntekijöitä ja viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä toimimme liikuntavarusteiden erikoiskaupan asiantuntijoina”, kertoo Kristiina Rajasalu Hämeenlinnan uimahallin kahvilavastaava.

 

Kahvilan työntekijöiden tehtäviin kuuluu siis uimahalliasiakkaiden kassapalvelut eli käytännössä lipunmyynti ja asiakaspalvelu. Samalta kassalta voi ostaa kahvilatuotteet. Hämeenlinnan kahvilatuotteiden valikoima on laaja ja laadukas, sillä paikalla valmistetaan täytetyt leivät, keittolounasta ja onpa sotaveteraaneille leivottu täytekakkujakin tilaisuuksia varten. Perinteisten kahvila- ja kassapalveluiden lisäksi paikalla toimii uintivarusteiden erikoisliike. Liikuntavarusteet ovat kannattava lisä liiketoimintaan ja varusteiden myynti tuottaa lähes 15% kahvilan vuosittasesta liikevaihdosta. Kertaostokset ovat suurempia kuin kahvilaliiketoiminnassa sekä kate on houkutteleva. Liikuntavarusteet ovat kahvilaliiketoiminnan kannattavaa lisämyyntiä ja samalla asiakkaat ovat tyytyväisiä ja pitävät varustemyyntiä palveluna.

Pieneen tilaan saa laajan valikoiman, mutta laadun tulee ylittää odotukset

Uimahallin kahvilaympäristössä tila on rajallinen, mutta samalla esillepanoon täytyy panostaa ja tuotteista tehdä houkuttelevia. Jokainen uimahallin asiakas on potentiaalinen uintivarusteiden ostaja ja asiakkaan täytyy löytää kiinnostava tuote esillä olevasta valikoimasta. Olennaista on toteuttaa tilaan sopivat telineet, jotka tukevat myyntiä ja mahdollistavat riittävän laajan valikoiman. Telineitä on saatavilla pyörillä, jotka on mahdollista kuljettaa lukittavaan tilaan yön ajaksi.

 

”Yksinkertaistetusti mikä on näkyvillä, se myy. Valikoiman pitää olla riittävän laaja esimerkiksi uimapuvuissa ja kokoja riittävästi. Esimerkiksi Zoggs-uimapukuja löytyy paljon värikkäitä malleja sekä pluskokoja useammasta mallista”, kertoo kahvilavastaava Kristiina Rajasalu.

 

Uikkarin ostaminen sovittamatta on hankalaa, mutta onneksi sovitus on uimahallissa helpompaa, kuin missään muualla. Hämeenlinnassa asiakkaalle annetaan uikkarit mukaan pukuhuoneeseen, jossa asiakas voi sovittaa rauhassa ja maksaa valintansa uintikerran jälkeen.

 

”Luotamme asiakkaisiimme ja pyrimme tekemään uikkareiden ostamisesta helppoa. Meillä on laaja valikoima pienessä tilassa. Joskus asiakas kaipaa tiettyä väriä tai pluskokoa ja silloin tilaamme sen kätevästi jälleenmyyntitunnuksillamme Klubben Sportin verkkokaupasta. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä tuotteiden laatuun, mikä on kuulemma paljon parempi kuin markettiuikkareissa, jotka lörähtävät parin pesun jälkeen”, kertoo asiakkaiden kokemuksista Kristiina Rajasalu.

Lasten uintirohkeutta kasvatetaan hauskoilla apuvälineillä ja asiakkaat arvostavat uimalasien sovittamismahdollisuutta

 

Uimapukujen lisäksi Hämeenlinnassa on myynnissä paljon pieneen tilaan mahtuvia uintivarusteita uimalaseista, vesijuoksuvarusteisiin sekä lasten uimaleluihin. Uimalasien sovittamista asiakkaat arvostavat, sillä jokaisella on yksilölliset kasvot eikä mikään pilaa uintikokemusta yhtä tehokkaasti, kuin vuotavat uimalasit. Lapsille löytyy myös laaja valikoima erilaisia uintiin rohkaisevia apuvälineitä uimaliiveistä-vaippoihin sekä tietenkin pieniä uimalaseja.

 

”Uimalelut rohkaisevat lapsia uimaan ja meillä kaikkia leluja saa hypistellä sekä kokeilla ennen ostoa. Hittituotteet ovat värikkäät sukellustikut sekä kylpyankat, joita meillä on esillä 72 kpl mm. supermies-, spiderman- ja yksisarvis-kylpyankka. Lasten uimalaseistakin löytyy sarjakuvasankareita ja paljon värejä”, kertoo Kristiina.

Osaava kumppani auttaa liikuntavarusteiden erikoiskaupan toteuttamisessa sekä toimittaa myyntitelineet paikalle

Yhteenvetona kahvilavastaava toteaa, että tuotteiden pitää olla kiinnostavia ja laadukkaita. Pelkkä perusmusta ei riitä enää, vaan asiakkaan kiinnostus pitää herättää. Uintivarusteiden erikoiskaupan perustaminen kahvilan yhteyteen vaatii asiantuntevan kumppanin, jolla on laaja valikoima tuotteita sekä ymmärrys asiakkaiden tarpeista. Kahvilan liiketoiminnasta vastaava henkilö tuskin on perehtynyt liikuntavarusteiden jälleenmyyntiin, mutta kokeneena kumppanina järjestämme tuotekoulutuksia sekä autamme alkuun. Toimitamme ensimmäiset myyntitelineet nopeasti kiertävillä tuotteilla ja autamme esillepanon suunnittelussa. Uintivarusteiden jälleenmyynnin aloittaminen ei ole koskaan ollut näin helppoa!

 

Lue myös miksi Flamingo Spa on valinnut meidät uintivarusteiden kumppaniksi.

Petri Virjo

Myyntiedustaja / Jälleenmyynti
Etelä-Suomi, Häme, Länsi-Suomi, Eteläinen Itä-Suomi

petri@klubbensport.fi

040 5441 423   

 

Kiinnostuitko?

Autamme sinua mielellämme liiketilasi kehittämisessä ja myyntisi parantamisessa.

 

Ota yhteyttä suoraan myyntiimme tai asiakaspalveluumme: 

info@klubbensport.fi tai 010 279 7600

 

Marko Lehtonen

Myyntiedustaja / Jälleenmyynti
Keski-Suomi, Pohjoinen Itä-Suomi, Pohjanmaa, Pohjois-Suomi

marko@klubbensport.fi

040 0417147